Magnez, a jego wpływ na funkcjonowanie organizmu. Co warto wiedzieć?

Obecnie zdrowe żywienie to bardzo popularna dziedzina, którą interesuje się coraz większa liczba osób aktywnych fizycznie i chcących dobrze wyglądać. Niedobór magnezu to powszechne zjawisko w dzisiejszych społeczeństwie i może być wysoce niebezpieczny. W dzisiejszych czasach niedobory magnezu wynikają głównie przez nieprzemyślaną dietę z małą ilością warzyw, ogromne ilości wypijanej kawy oraz wody nisko zmineralizowanej. Magnez jest minerałem, który pozwala na prawidłowe funkcjonowanie narządów wewnętrznych i wszystkich układów ciała. Jego niedobory mogą przyczynić się do zmniejszenia komfortu życia, zadowolenia z siebie, a także zmniejszenia stopnia regeneracji po wysiłku fizycznym. W organizmie człowieka magnez jest elektrolitem, który utrzymuje prawidłowy poziom balansu wodnego i ciśnienia krwi.

Jaki magnez przyjmować, aby odpowiednio się wchłaniał?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na temat tego, jaki magnez powinno się przyjmować, aby zachować najwyższy stopień jego przyswajania przez organizm człowieka. Oczywiste jest, że nikt nie spożywa czystych opiłków magnezu. Aby go dostarczyć do organizmu, wystarczy włączyć do swojej diety produkty żywieniowe o wysokiej jego zawartości takie jak np. ryby, czarna czekolada, warzywa, banany i wiele innych. Jeżeli jednak pomimo zbilansowanej diety w organizmie wciąż występują niedobory magnezu, to warto zasięgnąć suplementacji preparatami o wysokim jego stężeniu. Obecnie polecany jest cytrynian magnezu w kapsułkach, który charakteryzuje się wysokim poziomem przyswajania, ponieważ uwalniany jest przez długi czas po spożyciu. Bardzo ważne jest stężenie magnezu w produktach suplementujących – im będzie ono większe, tym lepiej. Istotny jest jednak także czas uwalniania substancji, który powinien być jak najdłuższy, ponieważ tylko wtedy organizm może przyswoić tak duże ilości danej substancji bez potrzeby jej wydalenia.

Cytrynian magnezu charakteryzuje się przyswajalnością na poziomie 25-30%, dzięki czemu, można powiedzieć, że jest to najlepszy wybór dostępny na rynku. Zażywając regularnie ten preparat, można pozbyć się problemu związanego z niedoborem magnezu lub brakiem jego przyswajalności. Nie warto wybierać produktów o niesprawdzonym składzie, ponieważ z pewnością nie spełnią one swojej funkcji.

Niedobory magnezu – czym skutkują?

Brak odpowiedniego stężenia magnezu niesie ze sobą wiele negatywnych skutków dla organizmu człowieka. Ogólny brak tego związku wiąże się z osłabieniem, nerwowością, skurczami mięśni, a także nadpobudliwością ruchową podczas snu. Warto jednak pamiętać, że magnez reguluje ciśnienie krwi w ciele człowieka, poprawia metabolizm glukozy oraz zwiększa wydolność wysiłkową. Na niedobór magnezu są narażone osoby chorujące na cukrzycę oraz z nadwagą. Najlepszym sposobem na uzupełnienie znacznych niedoborów są wlewy magnezowe, połączone z witaminą D. Obydwie te substancje są ze sobą ściśle połączone. Aby uniknąć występowania niedoborów, warto zdecydować się na suplementację organizmu odpowiednimi preparatami. Polecana jest także zmiana swoich dotychczasowych nawyków żywieniowych i włączenie do diety produktów o wysokiej zawartości magnezu.

Czy warto przyjmować magnez w postaci suplementów?

Osoby często chorujące, cierpiące na cukrzycę lub częste skurcze mięśni powinny zdecydować się na jak najszybszą kurację pozwalającą uzupełnić niedobory magnezu w organizmie. Suplementacja tabletkami o wysokim stężeniu magnezu i długim czasie jego uwalniania przynosi bardzo dobre efekty. Warunkiem jest jednak zachowanie zbilansowanej diety, która będzie zawierać liczne produkty bogate w magnez i witaminę D. Dbając o swój organizm, warto zainteresować się tematyką suplementacji magnezowej w celu uzupełniania niebezpiecznych niedoborów danej substancji. Trzeba jednak pamiętać, że podstawą do prawidłowego funkcjonowania organizmu jest zdrowe żywienie i aktywny tryb życia – suplementy są jedynie dobrym dodatkiem do całości.